Hotele przeznaczone dla wymagających klientów biznesowych
Klient biznesowy często bywa zmorą obsługi hotelowej. Oczywiście nie tyle z powodu jakichś jego złych cech, ale po prostu z powodu odpowiednio wysoko postawionych wymagań. Klient biznesowy różni się pod tym względem mocno od klienta prywatnego, który w hotelu pojawia się raz do rok u czasie wakacji i jeśli coś naprawdę nie prezentuje się źle, jest on zazwyczaj zadowolony.
Klient biznesowy jest w pracy, przez praktycznie całą dobę, wyjazd jest dla niego niewygodnym obowiązkiem i do tego ma spore porównanie w kwestii jakości usług hotelowych. Jego wymagania są bardzo wysokie i zwykle mocno skonkretyzowane. Pokój dla osoby w podróży prywatnej zwykle może być dość minimalistyczny, ale klient biznesowy oczekuje chociaż namiastki domu. Nie powinno być w nim zbyt dużo pustych przestrzeni i zamiast nich powinien tam koniecznie stać telewizor. Wymagane jest ponadto biurko do pracy oraz Internet bezprzewodowy. Klient tego typu zwykle chce mieć możliwość wyboru pomiędzy standardowym pokojem, apartamentem i studio.
Jeśli hotel nastawiony na gości biznesowych chce mieć jakiekolwiek szansę na zdobywanie stałych klientów, koniecznie musi posiadać odpowiednią restaurację. Wyznacznikiem jej jakości jest to, czy goście decydują się na jedzenie poza hotelem niemal od razu, czy po prostu po jakimś czasie chcą spróbować lokalnej kuchni. Jeśli w drugą lub trzecią noc pobytu gość ucieka z restauracji hotelowej, jest to bardzo zły znak. Zadbać trzeba o to, by wachlarz posiłków był szeroki i uwzględniał alergie pokarmowe oraz wszelkie mody i upodobania kulinarne. Zwykle najlepszą opcją jest kuchnia międzynarodowa o nacechowaniu regionalnym. Razem z restauracją powinna działać także kawiarnia, by klient biznesowy nie był zmuszony do przesiadywania na kawie w swoim pokoju przed telewizorem.
Dla hotelu celującego w gości biznesowych sprawą podstawową stają się powoli sale konferencyjne. Jedna to za mało, ponieważ klient może w każdej chwili o coś takiego poprosić i wtedy istnieje ryzyko, że sala będzie zajęta. Obsługa hotelu musi oczywiście organizować wszelkie wydarzenia w takich salach. Klient biznesowy to zazwyczaj osoba aktywna i nie chodzi tutaj nawet o to, że non stop jest w biegu, przemieszcza się między spotkaniami i szkoleniami czy często jest w rozjazdach. Jest to raczej osoba, która nie oczekuje, że po pracy po prostu przewróci się na łóżko, ale będzie chciała jeszcze coś innego robić. Hotele przygotowane na współpracę z takimi ludźmi muszą zapewniać podstawowe atrakcje, takie jak basen czy bar, ale powinny wychodzić dużo dalej. Ciekawa jest chociażby oferta hotelu, w którym np. znajduje się grota solna. Coś takiego jest bardzo przyjemne, chociaż zwykle niemożliwym do zorganizowania dodatkiem. Nie ma już jednak żadnych wymówek w kwestii zabiegów z zakresu odnowy biologicznej czyli tego, co większość klientów na poziomie traktuje jako element standardu podstawowego w czasie podróży biznesowej.
Duże znaczenie dla klienta biznesowego ma możliwość ucieczki od zgiełku wielkiego miasta, kiedy sprawy biznesowe są już na dany dzień załatwione. Nie należy jednak całkowicie uciekać za miasto, bo chociaż klient biznesowy zazwyczaj ma samochód i może dojechać do hotelu nad jeziorem, to jednak jeśli ten dojazd miałby trwać za długo, wybierze opcję zabierającą mu mniej czasu. Konkurencja wśród hoteli przeznaczonych dla gości biznesowych jest bardzo duża, ale nie powinno to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że według szacunków, klienci o takim właśnie profilu generują 1/3 wszystkich obrotów branży w naszym kraju.
Silnym elementem konkurencji stały się w ostatnim czasie zwłaszcza obiady firmowe. Duży wpływ na ten fakt miały zmiany przepisów prawa, dzięki czemu obiad firmowy po raz kolejny stał się wydatkiem podlegającym pod odliczenia podatkowe. Posiłki, w czasie których załatwiane są różne interesy, nie leżą raczej w naszej tradycji, ale jest to zwyczaj, który coraz szybciej przechodzi do naszej codzienności ze względu na niezaprzeczalna wygodę takiego rozwiązania. W czasie posiłku, chociażby obiadu, rozmowa zawsze jest łatwiejsza, tematyka bardziej luźna, a współpracownik, klient czy partner biznesowy czuje się w ten sposób doceniony.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów coraz więcej hoteli posiada już nie tylko sale konferencyjne, ale także restauracje przystosowane do obsługiwania gości biznesowych wraz z ich gośćmi. Lunche biznesowe mają szczególne znaczenie dla gości z zagranicy, którzy nieraz oczekują właśnie takiego sposobu podjęcia. Warto pomyśleć o szeregu rozrywek dla nich, zwłaszcza jeśli są w danym mieście po raz pierwszy, ale trzeba też mieć na uwadze ich własny grafik, ponieważ mogli już sobie sami zaplanować cały czas i wtedy obiad biznesowy jak najbardziej jest odpowiedni, ale innych atrakcji raczej nie należy proponować. Samo ładne miejsce oczywiście nie wystarcza. Konieczne jest potraktowanie gościa w odpowiedni sposób. Najważniejsze znaczenie ma to wtedy, kiedy w czasie spotkania realizowana jest jakaś agenda. Hotel jest w stanie zapewnić ekskluzywny wystrój i dobre dania, ale jeśli od samego początku rozmowa ruszy na tematy biznesowe, gościowi może przejść apetyt przed zupą. Najlepiej jest się wstrzymać do deseru, kiedy gość jest już najedzony i szczęśliwy.
Zobacz
Jak sprawdzić opinie o hotelach w Internecie?
Wybór dobrego hotelu na wakacje jest bardzo ważny. Większość z nas pracuje cały rok na to...
Trening na hotelowej siłowni? Na czym ćwiczyć?
Wyjazd służbowy lub urlopowy wcale nie musi oznaczać rezygnacji z treningu na siłowni...
Co oferują hotele?
Praktycznie każdy hotel posiada mniej lub bardziej rozbudowany wachlarz usług dodatkowych...