Polecamy

5 detali – na co zwraca uwagę gość hotelu?

Jak zadbać o aranżację sali bankietowej?

Poradnik

Czy ekologiczna moda istnieje? Tak, i jest produkowana w Polsce!

Słowo zrównoważony rozwój brzmiało niemal w każdym wystąpieniu na aktualnych konferencjach FashionTech i FashionSustain w Berlinie. I prawie w każdym przemówieniu powtarzano, że przemysł modowy jest drugim po przemyśle naftowym największym trucicielem na świecie. To efekt najnowszego trendu – ekologicznej mody

Ekologiczna moda, czyli jaka?

W świecie mody dokonuje się rewolucja technologiczna: pojawiają się alternatywne, bardziej przyjazne dla środowiska opcje produkcji ubrań, butów, tkanin i akcesoriów. Wegańskie kurtki ze skórki jabłka, tkaniny magazynującej energię słoneczną w ciągu dnia, dzięki czemu można z niej korzystać w nocy, torby z liści palmowych. A wszystkie te idee łączy koncepcja, która staje się głównym trendem w świat mody - zrównoważony rozwój. Z języka angielskiego zrównoważony rozwój tłumaczy się jako stabilność środowiska, bezpieczne korzystanie z zasobów naturalnych, obliczone w perspektywie długoterminowej lub czynniki zapewniające bezpieczeństwo środowiskowe i społeczne.

Istnieją trzy obszary, w których zarówno marki, jak i konsumenci mogą być zaangażowani w modę ekologiczną. Jest to ostrożne wykorzystanie zasobów naturalnych i ludzkich (redukcja), ponowne wykorzystanie gotowych rzeczy (ponowne użycie i upcykling), a także recykling odpadów i rzeczy na nowe. Przejrzystość staje się niezbędną częścią marek. Zwłaszcza millenialsi zwracają szczególną uwagę na problem wpływu mody na klimat i życie człowieka. Jeśli chodzi o poszanowanie zasobów naturalnych, szczególnej uwagi wymaga produkcja bawełny, jednego z najbardziej lubianych materiałów w branży modowej. Do wyprodukowania jednej bawełnianej koszulki potrzeba 2700 litrów wody. Człowiek zużywa mniej więcej taką samą ilość wody w ciągu 2,5 roku. Na przykład w Azji Środkowej uprawa bawełny stała się jedną z przyczyn osuszania rzek Amu-darii i Syrdaryi. W Indiach czy Afryce wody nie starcza nawet na codzienne potrzeby ludzi.

Według szacunków legendarnego producenta dżinsów amerykańskiej firmy Levis, przez cały cykl życia 501 modeli jeansów – od wyhodowania bawełny po dalsze pranie podczas noszenia – zużywa się 3781 litrów wody. Marka opracowała własną technologię zmniejszającą zużycie wody w produkcji, a także zachęca do korzystania z bawełny pochodzącej z recyklingu. Stare dżinsy są wysyłane do pralni chemicznej, następnie są rozdzierane, a następnie każdy element jest ręcznie cięty. Ostatnim krokiem jest ponowne mycie, suszenie i ponowne przetwarzanie.

Na globalnym rynku mody praktyki zrównoważonego rozwoju stają się integralną częścią postępowych marek. Marki muszą brać pod uwagę zrównoważony rozwój, ponieważ konsumenci coraz bardziej go wymagają.

odzież w sklepie

Osnowa: polska marka Eko

Każdego roku na całym świecie produkuje się 80 miliardów nowych ubrań, a ten gigatyczny przemysł stopniowo zabija środowisko. Możesz starać się aktualizować swoją garderobę rzadziej i mądrze, a także korzystać z usług firm, które sprzedają ubrania wykonane z ekologicznych materiałów. Przykładem jest Osnowa (marka odzieżowa) z Polski.

Jak pokazują liczby, odzieży wystarczy dla wszystkich i nie ma sensu stymulować jej ciągłej produkcji. Oczywiście nie zawsze mamy wystarczająco dużo wolnego czasu, aby całkowicie zrezygnować z kupowania nowych ubrań i spędzać dużo czasu w sklepach z używanymi rzeczami. Poza tym czasami szukamy po prostu wyjątkowej sukienki. Na szczęście rynek „etycznej mody” rozwija się również w Polsce, umożliwiając świadomą konsumpcję.

Marka została stworzona przez Paulinę Sołtyk i Paulinę Vardak -kolejne potwierdzenie, że etyczne podejście do mody zawsze łączy się z pragnieniem minimalizmu i ponadczasowości. Osnowa tworzy kolekcje kapsułowe: to elementy garderoby, które dobrze ze sobą współgrają, dzięki czemu można je łączyć w harmonijne zestawy. Zwykłe T-shirty, sukienki, koszule i spodnie są w większości czarno-białe. Cechą charakterystyczną marki jest strona „second hand” na stronie sklepu internetowego, dzięki której klienci, którzy zdecydują się oddać stare lub ubrania, które im się znudziły, mają pewność, że trafią w dobre ręce. Osnowa dba o jakość materiałów: stosuje się tu głównie certyfikowane tkaniny barwione w naturalny sposób, przy których produkcji minimalizowane jest zużycie wody. Firma używa japońskiego elastanu (50% z recyklingu), włoskiego bio-jedwabu, poliestru, z recyklingu z butelek z oceanu i wełny organicznej z Argentyny i Australii. Ubrania szyte są w małym rodzinnym atelier, a na każdej metce widnieje imię szwaczki. Osnowa podkreśla również, że praca wszystkich pracowników jest dobrze płatna. Marka jako jedna z pierwszych w Polsce współpracowała ze skandynawskim startupem RePack, który wprowadził na rynek opakowania wielokrotnego użytku z recyklingu.- można ich użyć do czterdziestu razy.

Zobacz

ROAMING - HOW DOES IT WORK AND HOW TO USE IT...

Since it is so easy to move around the world, one of the most important needs is to communicate...

Lokalni rzemieślnicy to gwarancja dobrej...

Biżuteria to idealny prezent dla ciebie i twoich bliskich na każdą okazję. Jakość produktu i...

Jak wybrać biurko dla gracza?

Wielbiciel gier komputerowych spędza przy biurku sporo czasu. Warto zatem zadbać o to, aby...